feelgoodclubs-femke-pluim

5 vragen aan Femke Pluim

Nieuws04/14/2017

Wie is Femke?

Ik ben Femke. Een 22-jarige atleet van de Alphense Atletiek Vereniging (AAV’36). Ik ben houdster van het Nederlands Record Polsstokhoogspringen. Vorige zomer vertegenwoordigde ik Nederland op de Olympische Spelen te Rio de Janeiro. Hopelijk liggen er nog veel mooie hoogtepunten voor mij in het verschiet. 

  1. Wij geloven dat iemand die zich goed voelt, ook gelukkiger is. Waar krijgt jij een goed gevoel van?

Ik ben het er uiteraard mee eens dat je gelukkiger bent, als je je goed voelt! Ook in de sport is dat goede gevoel enorm belangrijk voor het leveren van een top prestatie. 

Het is natuurlijk een beetje het kip en het ei verhaal. Want wordt je gelukkig omdat je je goed voelt, of voel je je goed omdat je gelukkig bent? Hoe dan ook, ik denk dat je je goed & gelukkig moet voelen. Persoonlijk word altijd gelukkig van mijn sportieve activiteiten, structuur in m’n leven, vrienden en gezelligheid om me heen en.. veel slaap (uitgerust zijn)! 

  1. Het voelt goed om iemand anders een goed gevoel te geven. Wie zou jij graag een goed gevoel geven, en hoe zou je dat doen?

Van mezelf ben ik positief en enthousiast ingesteld. Ik denk niet graag in problemen, maar liever in oplossingen. Want voor ieder probleem, bestaat altijd een oplossing. 

Als ik training geef, of een clinic verzorg, vind ik het altijd enorm leuk om te zien dat ik mijn enthousiasme voor de atletiek, of voor wat dan ook, kan overdragen aan de groep. Enthousiasme en plezier is voor mij het beginsel van succes. Om andere mensen te enthousiasmeren en energie te geven om ook hun dromen achterna te gaan, geeft mij (en hopelijk ook hun) een goed gevoel.

  1. Op welke belangrijke gebeurtenissen in je leven kijk je met een goed gevoel terug?

In 2013 won ik, enigszins verassend, zilver op het EK Junioren te Rieti (Italie). Het was mijn eerste internationale wedstrijd, en ik had slechts anderhalf jaar geleden de overstap gemaakt van turnen naar atletiek. Een zilveren plak, stabiele wedstrijd en vooral een zelfverzekerde ik, dat geeft me nogsteeds een goed gevoel als ik er weer aan terug denk. 

Het andere moment wat me gelijk te binnen schoot, bij het lezen van deze vraag, is het EK Amsterdam 2016. Allereerst is een EK in eigen land natuurlijk een unicum. Maar het feit dat ik daar, na een blessure gevoelige voorbereiding, met behulp van het geweldige publiek een goede prestatie leverde, gaf me vleugels :-) 

  1. Wij denken dat een goede levensstijl gaat over Move, Eat en Mind. 

Wat doe jij aan bewegen?

Afgelopen zomer heb ik besloten het hogerop te zoeken, door mijn trainingsprogramma voort te zetten op Papendal (Nationaal Trainingscentrum). Ik train negen keer per week, zo’n 2 uur per training. Dus bewegen, dat doe ik dagelijks. Of je je nou van te voren goed of slecht voelt, na de training voel ik me altijd weer voldaan. Heerlijk.

Wat eet jij het allerliefst?

Over het algemeen genomen eet ik vrij bewust, en gezond. Natuurlijk ben ik ook gewoon een mens, en dus dol op koekjes. Denk dus niet dat er alléén maar gezond eten te vinden is in mijn huis… ;-) Maar alles met mate, dus ook die koekjes. Gedurende mijn wedstrijdseizoen moet ik natuurlijk ook alles mee de lucht in nemen. Nou wil ik niet gelijk zeggen dat ik enorm strikt ben rondom de weegschaal, ik kijk liever in de spiegel om te oordelen of ik in „vorm” ben.

Maar nog even terug komend op mijn lievelingen eten: voor een goed stuk vlees of vis kan je me altijd wakker maken, of een bruine boterham met pindakaas en komkommer. Zalig!

Hoe zorg jij voor voldoende ontspanning?

Als ik na de training de voordeur open van mijn huis, begint de ontspanning al. Een heerlijke plek, waar ik helemaal tot rust kan komen. Verder ben ik een hele goede slaper, en er ook nog eens dol op. Ik haal gerust 10 uur slaap per nacht, maar als de wekker dan gaat, sta ik ook gelijk springlevend naast m’n bed. Tijd voor actie!

  1. Er zijn veel mensen die eigenlijk gezonder willen gaan leven. Wat zou jij iemand adviseren die aan de slag wilt met een gezonde leefstijl?

Van gezond leven krijg je zo enorm veel meer energie, alleen om die rede zou ik het iedereen al adviseren. Een gezonde leefstijl is voor iedereen anders, dus ga niet als een kip zonder kop achter een visie aan rennen. Nee, doe het op je eigen manier. De manier waar jíj je goed bij voelt. In het begin zal je misschien geen idee hebben wat voor jou het beste is, maar door te variëren kom je daar vanzelf achter. 

Geef er je eigen draai aan, en zorg ook dat je ook hier plezier in houdt! 

To go there... 

Take that step, Do and dare, Follow your heart, Stay aware, Share, take care, and NEVER compare.

  -JIP-

 

GO4IT. Groetjes, Femke

Feelgood tips

  • kalender

    Vijf tips voor FeelGood fitness 1

    Plan de eerste 3 maanden alle workouts in je agenda!

     

    Het plannen van de trainingen vergroot de kans op een langdurig actief bezoek aan je FeelGoodClub en dus op het behalen van je doelen! 

  • valkuil

    Vijf tips voor FeelGood fitness 2

    Bespreek je valkuilen met een coach!

     

    Het inkaart brengen van belemmeringen om je doel te bereiken helpt direct om deze te vermijden.

  • oplossing

    Vijf tips voor FeelGood fitness 3

    Bedenk (zelf) oplossingen voor deze valkuilen!

     

    Bedenk eens welke hulp je kunt inschakelen om succesvol je doel te bereiken

  • verbeteren

    Vijf tips voor FeelGood fitness 4

    Zorg dat je progressie boekt in je trainingen!

     

    Vooruitgang en resultaten, hoe klein ook, zorgen altijd voor een stimulans om door te gaan.

  • High five

    Vijf Tips voor FeelGood fitness 5

    Doel bereikt? Stel dan een nieuw doel!

     

    Gefeliciteerd! Een nieuw doel bedenken, hoe gaaf is dat! Het helpt je bovendien om lekker door te gaan met bewegen.