[{"title":"“Wat heb je vandaag gegeten?”","category":"Nieuws","top_slider":[{"img":"\"amazon-echo\""}],"date":1496959200,"description":"

6 juni<\/em> – Vikram Singh van Glooko, maker van software en apps voor diabetici, was een tikje verbaasd dat hij benaderd werd door Amazon.<\/span><\/p>","image":"\"amazon-echo-vierkant\"","detail_text":"

6 juni<\/em> – Vikram Singh van Glooko, maker van software en apps voor diabetici, was een tikje verbaasd dat hij benaderd werd door Amazon, meldt nieuwszender CNCB<\/a>. Glooko is een van de partijen die gevraagd werd mee te doen met de Amazon Diabetes Challenge. Amazon nodigt software-makers uit om toepassingen te bedenken voor Amazon Alexa, het slimme spraaksysteem van het Amerikaanse technologiebedrijf. Het doel van de Amazon Diabetes Challenge is om apps te bouwen die, met behulp van Alexa’s spraakherkenningssoftware, diabetici kunnen helpen om hun ziekte beter te managen.<\/p>\r\n

Glooko ontwikkelde een app die onder meer medicatie-herinneringen kan geven, en kan vragen wat iemand heeft gegeten die dag. Amazon gelooft dat communiceren via een spraaksysteem, in plaats van via een scherm, veel potentie heeft voor zelfmanagement, getuige de Amazon Diabetes Challenge.<\/p>\r\n

\"\"<\/p>\r\n

Vijf finalisten kunnen 25,000 dollar winnen, en mogen deelnemen aan de Virtual Accelerator van Amazon. Aan het einde van dat groeiprogramma presenteren de finalisten het prototype van hun applicatie aan een jury. Uiteindelijk rolt daar één winnaar uit, die de hoofdprijs wint: $125,000 dollar, gesponsord door farmaceut Merck.<\/p>\r\n

Diabetes is niet alleen een interessante markt voor farmaceuten, ook technologie-bedrijven kijken steeds vaker naar de zorgmarkt. Verily (de gezondheidstak van Google) en Sanofi stopten samen 500 miljoen dollar in nieuwe onderneming Onduo<\/a>, bedoeld om nieuwe, vooral digitale, producten te ontwikkelen om mensen met diabetes type 2 beter te kunnen helpen. En ook technologiereus Apple zou volgens bronnen werken aan sensoren en hardware voor medische toepassingen.
Bron: 
Amazon<\/a><\/p>","detail_image":null,"url":"\/nieuws\/feelgoodclubs-nieuws-wat-heb-je-vandaag-gegeten-\/","slug":"feelgoodclubs-nieuws-wat-heb-je-vandaag-gegeten-"},{"title":"5 vragen aan Femke Pluim","category":"Nieuws","top_slider":[{"img":"\"FeelGoodClubs"}],"date":1492120800,"description":"

In iedere FeelGood nieuwsbrief stelen we 5 FeelGood-vragen aan een bekende Nederlander. In deze editie Olympisch atlete en Nederlands recordhouder bij het polsstokhoogspringen; Femke Pluim<\/p>","image":"\"FeelGoodClubs","detail_text":"

Wie is Femke?<\/strong><\/p>\r\n

Ik ben Femke. Een 22-jarige atleet van de Alphense Atletiek Vereniging (AAV’36). Ik ben houdster van het Nederlands Record Polsstokhoogspringen. Vorige zomer vertegenwoordigde ik Nederland op de Olympische Spelen te Rio de Janeiro. Hopelijk liggen er nog veel mooie hoogtepunten voor mij in het verschiet. <\/p>\r\n

    \r\n
  1. Wij geloven dat iemand die zich goed voelt, ook gelukkiger is. Waar krijgt jij een goed gevoel van?<\/strong><\/li>\r\n<\/ol>\r\n

    Ik ben het er uiteraard mee eens dat je gelukkiger bent, als je je goed voelt! Ook in de sport is dat goede gevoel enorm belangrijk voor het leveren van een top prestatie. <\/p>\r\n

    Het is natuurlijk een beetje het kip en het ei verhaal. Want wordt je gelukkig omdat je je goed voelt, of voel je je goed omdat je gelukkig bent? Hoe dan ook, ik denk dat je je goed & gelukkig moet voelen. Persoonlijk word altijd gelukkig van mijn sportieve activiteiten, structuur in m’n leven, vrienden en gezelligheid om me heen en.. veel slaap (uitgerust zijn)! <\/p>\r\n

      \r\n
    1. Het voelt goed om iemand anders een goed gevoel te geven. Wie zou jij graag een goed gevoel geven, en hoe zou je dat doen?<\/strong><\/li>\r\n<\/ol>\r\n

      Van mezelf ben ik positief en enthousiast ingesteld. Ik denk niet graag in problemen, maar liever in oplossingen. Want voor ieder probleem, bestaat altijd een oplossing. <\/p>\r\n

      Als ik training geef, of een clinic verzorg, vind ik het altijd enorm leuk om te zien dat ik mijn enthousiasme voor de atletiek, of voor wat dan ook, kan overdragen aan de groep. Enthousiasme en plezier is voor mij het beginsel van succes. Om andere mensen te enthousiasmeren en energie te geven om ook hun dromen achterna te gaan, geeft mij (en hopelijk ook hun) een goed gevoel.<\/p>\r\n

        \r\n
      1. Op welke belangrijke gebeurtenissen in je leven kijk je met een goed gevoel terug?<\/strong><\/li>\r\n<\/ol>\r\n

        In 2013 won ik, enigszins verassend, zilver op het EK Junioren te Rieti (Italie). Het was mijn eerste internationale wedstrijd, en ik had slechts anderhalf jaar geleden de overstap gemaakt van turnen naar atletiek. Een zilveren plak, stabiele wedstrijd en vooral een zelfverzekerde ik, dat geeft me nogsteeds een goed gevoel als ik er weer aan terug denk. <\/p>\r\n

        Het andere moment wat me gelijk te binnen schoot, bij het lezen van deze vraag, is het EK Amsterdam 2016. Allereerst is een EK in eigen land natuurlijk een unicum. Maar het feit dat ik daar, na een blessure gevoelige voorbereiding, met behulp van het geweldige publiek een goede prestatie leverde, gaf me vleugels :-) <\/p>\r\n

          \r\n
        1. Wij denken dat een goede levensstijl gaat over Move, Eat en Mind. <\/strong><\/li>\r\n<\/ol>\r\n

          Wat doe jij aan bewegen?<\/strong><\/p>\r\n

          Afgelopen zomer heb ik besloten het hogerop te zoeken, door mijn trainingsprogramma voort te zetten op Papendal (Nationaal Trainingscentrum). Ik train negen keer per week, zo’n 2 uur per training. Dus bewegen, dat doe ik dagelijks. Of je je nou van te voren goed of slecht voelt, na de training voel ik me altijd weer voldaan. Heerlijk.<\/p>\r\n

          Wat eet jij het allerliefst?<\/strong><\/p>\r\n

          Over het algemeen genomen eet ik vrij bewust, en gezond. Natuurlijk ben ik ook gewoon een mens, en dus dol op koekjes. Denk dus niet dat er alléén maar gezond eten te vinden is in mijn huis… ;-) Maar alles met mate, dus ook die koekjes. Gedurende mijn wedstrijdseizoen moet ik natuurlijk ook alles mee de lucht in nemen. Nou wil ik niet gelijk zeggen dat ik enorm strikt ben rondom de weegschaal, ik kijk liever in de spiegel om te oordelen of ik in „vorm” ben.<\/p>\r\n

          Maar nog even terug komend op mijn lievelingen eten: voor een goed stuk vlees of vis kan je me altijd wakker maken, of een bruine boterham met pindakaas en komkommer. Zalig!<\/p>\r\n

          Hoe zorg jij voor voldoende ontspanning?<\/strong><\/p>\r\n

          Als ik na de training de voordeur open van mijn huis, begint de ontspanning al. Een heerlijke plek, waar ik helemaal tot rust kan komen. Verder ben ik een hele goede slaper, en er ook nog eens dol op. Ik haal gerust 10 uur slaap per nacht, maar als de wekker dan gaat, sta ik ook gelijk springlevend naast m’n bed. Tijd voor actie!<\/p>\r\n

            \r\n
          1. Er zijn veel mensen die eigenlijk gezonder willen gaan leven. Wat zou jij iemand adviseren die aan de slag wilt met een gezonde leefstijl?<\/strong><\/li>\r\n<\/ol>\r\n

            Van gezond leven krijg je zo enorm veel meer energie, alleen om die rede zou ik het iedereen al adviseren. Een gezonde leefstijl is voor iedereen anders, dus ga niet als een kip zonder kop achter een visie aan rennen. Nee, doe het op je eigen manier. De manier waar jíj je goed bij voelt. In het begin zal je misschien geen idee hebben wat voor jou het beste is, maar door te variëren kom je daar vanzelf achter. <\/p>\r\n

            Geef er je eigen draai aan, en zorg ook dat je ook hier plezier in houdt! <\/p>\r\n

            To go there... <\/strong><\/p>\r\n

            Take that step, Do and dare, Follow your heart, Stay aware, Share, take care, and NEVER compare.<\/p>\r\n

              -JIP-<\/p>\r\n

             <\/p>\r\n

            GO4IT. Groetjes, Femke<\/p>","detail_image":null,"url":"\/nieuws\/fgc-nieuwsbrief-5-vragen-aan-femke-pluim\/","slug":"fgc-nieuwsbrief-5-vragen-aan-femke-pluim"},{"title":"Meer diabetes door klimaatverandering","category":"Nieuws","top_slider":[{"img":"\"diabetes-776999_1920\""}],"date":1490565600,"description":"

            Naarmate de gemiddelde buitentemperatuur hoger is, krijgen meer mensen diabetes, zo blijkt uit een statistische analyse van LUMC-onderzoekers. Ze denken dat de verklaring ligt in de verminderde activiteit van bruin vet. <\/p>","image":"\"hoge-temperatuur\"","detail_text":"

            Ze denken dat de verklaring ligt in de verminderde activiteit van bruin vet. Het onderzoek is gepubliceerd in BMJ Open Diabetes Research & Care.<\/strong><\/p>\r\n

            De gemiddelde temperatuur op aarde stijgt, en het aantal nieuwe diabetespatiënten per jaar ook. Dat is geen toeval: een hogere temperatuur gaat samen met meer diabetes. LUMC-onderzoekers concluderen dat uit een vergelijking van gegevens uit meer dan vijftig staten van de VS. Dat kan omdat al die staten hun gegevens over het voorkomen van diabetes op dezelfde manier bijhouden, aldus Lisanne Blauw, eerste auteur en promovendus bij de afdelingen Endocrinologie en Epidemiologie van het LUMC. <\/p>\r\n

            Florida en Alaska<\/strong><\/p>\r\n

            “Wij werkten met het aantal nieuwe gevallen van diabetes per staat per jaar. Ook gegevens over de gemiddelde temperatuur waren beschikbaar”, vertelt Blauw. Met statistische technieken ging ze na of het aantal nieuwe diabetespatiënten verband houdt met de buitentemperatuur. Ze deed dat eerst per staat, omdat je een warme staat als Florida niet zomaar kan vergelijken met een koele staat als Alaska. Daarna combineerde ze de uitkomsten per staat in een overkoepelende analyse. <\/p>\r\n

            Warmte = meer diabetes<\/strong><\/p>\r\n

            “Het resultaat is duidelijk: in warme jaren komen er meer nieuwe gevallen van diabetes bij dan in koele jaren. Dat komt voor een deel omdat het aantal mensen met obesitas in warme jaren toeneemt en obesitas vergroot de kans op diabetes. Maar los daarvan brengt een hogere temperatuur op zich ook het aantal gevallen van diabetes omhoog.”<\/p>\r\n

            “Gezien de mondiale opwarming van de aarde is dat een belangrijk gegeven”, zegt senior auteur prof. Patrick Rensen. “Elke temperatuurstijging van 1˚Celsius leidt volgens onze berekeningen tot meer dan 100.000 nieuwe gevallen van diabetes, alleen al in de VS.”<\/p>\r\n

            Wereldwijd<\/strong><\/p>\r\n

            Medeauteur dr. Ahmad Aziz (afdeling Neurologie) deed ook een analyse op wereldniveau, met gegevens uit 190 landen. Hij had geen gegevens over het voorkomen van diabetes in die landen, maar wel over het aantal mensen met verhoogde bloedsuikerwaarden, een oorzaak van diabetes. Blauw zegt: “Ook daar zien we een samenhang met de gemiddelde temperatuur: hoe hoger de temperatuur in een land, hoe meer mensen met verhoogde bloedsuikerwaarden.”<\/p>\r\n

            Bruin vet<\/strong><\/p>\r\n

            Het verband vertelt niet hoe een hogere buitentemperatuur diabetes in de hand werkt, maar de LUMC'ers hebben daar wel een idee over. Aziz: “Andere onderzoekers hebben ontdekt dat mensen met diabetes vooruit gaan als ze enkele dagen worden blootgesteld aan milde kou. Wij denken dat hun bruin vet dan actiever wordt en vetten uit organen gaat verbranden om warmte te produceren. Het idee is dat die organen vervolgens, om zelf aan energie te komen, suiker uit bloed opnemen, zodat de bloedsuikerwaarde daalt.” Als dat zo is, dacht hij, zou een hogere buitentemperatuur, waarbij bruin vet minder actief is, het voorkomen van diabetes moeten verhogen. “Tot onze verrassing hebben we dat dus inderdaad gevonden.”<\/p>\r\n

            Publicatie<\/strong><\/p>\r\n

            Blauw, L.L., N.A. Aziz, M.R. Tannemaat, C.A. Blauw, H. Pijl & P.C.N. Rensen, 2017. <\/em>Diabetes incidence and glucose intolerance prevalence increase with higher outdoor temperature.<\/em><\/span><\/a> BMJ Open Diabetes Research and Care 2017;5:e000317. doi:10.1136\/bmjdrc-2016-000317<\/em><\/p>\r\n

            Bron: LUMC.nl<\/em><\/p>","detail_image":null,"url":"\/nieuws\/feelgoodclubs-nieuws-meer-diabetes-door-klimaatverandering\/","slug":"feelgoodclubs-nieuws-meer-diabetes-door-klimaatverandering"},{"title":"FeelGood Ardennen Weekend","category":"Nieuws","top_slider":[{"img":"\"FB"}],"date":1488927600,"description":"

            Na 3 geweldige edities verzorgt Sporters United op 5 mei 2017 wederom exclusief voor FeelGoodClubs een fantastisch FeelGood weekend met <\/span><\/p>","image":"\"FBPost","detail_text":"

            Na 3 geweldige edities verzorgt Sporters United op 5 mei 2017 wederom exclusief voor FeelGoodClubs een fantastisch FeelGood weekend. In deze editie staan naast Fun, Friends & Food de volgende activiteiten centraal: Mountainbiking, Walking, Yoga & Mindfulness. Dit weekend is zowel voor beginners als voor vergevorderden en is midden in de natuur van de Belgische Ardennen. Tijdens de gevarieerde beklimmingen op spannende boswegen zie je de mooiste naaldbossen, natuurstenen huizen en mooie vergezichten. Net als de vorige editie bieden wij jou de mogelijkheid om vrijdagmiddag al de schitterende omgeving van Rendeux te verkennen. Dit dorpje ligt overigens dichtbij de gezellige, historische trekpleister La Roche. Wij biken overigens in groepen tot max. 12 deelnemers.

            Je verblijft in een prachtig ruim opgezette accommodatie met een fantastisch uitzicht over de rivier de Ourthe.
            De bosrijke en heuvelachtige omgeving biedt een uitgelezen kans om prachtige wandelingen te maken of om onder begeleiding met de mountainbike verschillende uitdagingen aan te gaan. MIS DIT FEELGOOD WEEKEND NIET!

            NIEUW: Deze keer kun je kiezen uit: Mountainbiken of wandelen i.c.m yoga & mindfulness. Het is jouw weekend, dus een combinatie van de verschillende activiteiten is ook mogelijk!

            Deelnamekosten:
            De eerste 20 aanmeldingen: 125,- Euro
            Daarna: 140,- Euro

            Prijs is incl verblijf, begeleiding, 2x ontbijt, 2x lunch, fruit, thee, koffie en een uitgebreide BBQ. Als je elders overnacht, krijg je 20 Euro korting.<\/p>\r\n

            RESERVEREN: https:\/\/www.ticketkantoor.nl\/shop\/feelgoodweekend<\/a> <\/strong>

            Deelname is volledig op eigen risico, wij raden MTB'ers ten zeerste aan om een reisverzekering met risicosporten af te sluiten. Annuleren is niet mogelijk. Je kunt wel iemand anders voor jou in de plaats laten deelnemen. Ook kan een annuleringsverzekering uitkomst bieden (bij een geldige reden).<\/p>\r\n

            Locatie: Belgische Ardennen<\/p>\r\n

            Adres: Rendeux<\/p>\r\n

            Datum: 5 t\/m 7 mei 2017<\/p>\r\n

            Tijd: Vrijdag 14:00 tot zondag 14:00 uur<\/p>\r\n

            - See more at: http:\/\/www.feelgoodclubs.nl\/acties\/feelgood-ardennen-weekend\/#sthash.tHpgavQP.dpuf<\/span><\/p>","detail_image":"\"FBPostlink","url":"\/nieuws\/feelgood-ardennen-weekend\/","slug":"feelgood-ardennen-weekend"},{"title":"22% meer kans op diabetes per extra uur zitten","category":"Nieuws","top_slider":[{"img":"\"FeelGoodClubs"}],"date":1488322800,"description":"

            Elk extra uur dat een werknemer zit op een dag, kan zijn risico op diabetes type 2 met 22% verhogen. Dit resultaat komt naar voren in een grootschalig onderzoek.<\/p>","image":"\"High","detail_text":"

            \r\n
            \r\n

            Elk extra uur dat een werknemer zit op een dag, kan zijn risico op diabetes type 2 met 22% verhogen. Dit resultaat komt naar voren in een grootschalig onderzoek van Universiteit Maastricht.<\/p>\r\n<\/div>\r\n<\/section>\r\n

            \r\n
            \r\n

            Dat veel zitten slecht is voor de mens, zal u bekend zijn. Toch bestaan er nog veel onduidelijkheden over de werkelijke gevolgen van langdurig zitten. Om hier een beter beeld van te krijgen, hebben wetenschappers van Universiteit Maastricht een groots opgezet onderzoek uitgevoerd naar de relatie tussen zitten en diabetes type 2. Hieruit blijkt dat de kans op diabetes type 2 met 22% kan toenemen als een mens één extra uur zit per dag. De conclusies van dit onderzoek leveren nuttige informatie, ook voor de werkplekinrichting (tools).<\/p>\r\n

            Risico afhankelijk van totale zitduur per dag<\/h2>\r\n

            Het onderzoek baseerde zich op metingen onder zo’n 2.500 personen die acht dagen lang een sensor hadden gedragen die bijhield hoeveel zij zaten. Sommige deelnemers kampten met een verminderde suikerstofwisseling of diabetes type 2. Door de metingen was vast te stellen dat de diabetespatiënten dagelijks 26 minuten langer zaten dan de gezonde participanten. Dit wees erop dat zittend gedrag een grote rol kan spelen bij de ontwikkeling van diabetes. Ook bleek dat er geen opvallende verbanden waren tussen die ziekte en het aantal zitperiodes of het aantal onderbrekingen hiervan. De risico’s zouden dus niet te verminderen zijn door het zitten te onderbreken, maar wel door in totaal per dag minder te zitten.<\/p>\r\n

            Werkplekopties om zituren te verminderen<\/h2>\r\n

            Werkgevers die belang hechten aan vitaliteit (tool), doen er op basis van dit onderzoek goed aan om mogelijkheden te creëren waarbij werknemers het aantal zituren kunnen verminderen door zittend werk af te wisselen met andere werkwijzen. Denk aan staand werken met behulp van verstelbare bureaus – al brengt dit ook risico’s met zich mee – of actief zittend werken middels bureaustoelen waarbij werknemers hun lichaam in beweging houden, zoals een zitfiets of een zitbal.<\/p>\r\n

            Bron: movesmart.company<\/p>\r\n<\/div>\r\n<\/section>","detail_image":null,"url":"\/nieuws\/feelgoodclubs-nieuws-zitten-diabetes\/","slug":"feelgoodclubs-nieuws-zitten-diabetes"},{"title":"FeelGoodClubs Nieuws Gezonder leven!","category":"Nieuws","top_slider":[{"img":"\"jogging-1722552_1920-1\""}],"date":1485730800,"description":"

            Gezonder leven? Loop een rondje, pak de fiets, maak schoon, hoe dan ook: bewéég<\/p>","image":"\"Gezonder","detail_text":"

            Goed nieuws voor iedereen die gezonder willen leven maar gruwt van de sportschool en geen tijd (of zin) heeft om zich 's avonds na het eten nog in een trainingspak te hijsen: we hoeven ons echt niet per se in het zweet te werken op fiets of loopband.<\/p>\r\n

            Sporten is gezond maar er is ook een light-variant, die al veel gezondheidswinst oplevert: pak zoveel mogelijk extra beweging in het dagelijks leven én ga vooral minder zitten. <\/p>\r\n

            Wie vijf keer per week een half uur sport maar de rest van de dag voornamelijk zit, doet minder voor het lichaam dan wie door de dag heen actief is, zo blijkt uit Maastrichts onderzoek. Dus loop rond, pak de fiets, neem de trap, stoei met de kinderen, maai het gras of maak desnoods het huis schoon maar doe iets. Al die beetjes bij elkaar tellen op, zegt gedragswetenschapper Stef Kremers, hoogleraar obesitaspreventie aan het Maastricht UMC. 'Dat moet een opbeurende boodschap zijn voor al die mensen die hun goede voornemens de komende weken weer zien sneuvelen.'<\/p>\r\n

            'Je hoeft echt niet 's avonds na je werk nog door het bos te gaan hollen', zegt Maria Hopman, hoogleraar integratieve fysiologie aan het Radboudumc. 'Begin eens om actief te zijn in je dagelijks leven.' <\/p>\r\n

            Wie daar werk van wil maken, kan te rade gaan in het compendium voor fysieke activiteiten, een overzicht van 821 activiteiten in 21 categorieën, van huishouden tot transport, tuinieren en muziek maken. Aan elke activiteit is een zogeheten MET-waarde gekoppeld. De MET geeft aan hoeveel energie een lichaamsactiviteit per uur kost. Onderuit gezakt op de bank tv kijken kost 1 MET, de hond uitlaten 3 MET, bedden opmaken 3,3 MET, grasmaaien 5,5 MET. Hou een minimum aan van 500 MET-minuten per week, die uiteraard niet bij elkaar mogen worden gesprokkeld met 500 minuten zitten.  <\/p>\r\n

            Zorg er vooral voor dat al die MET-minuten in de plaats komen van zittijd. Langdurig zitten is schadelijk, ook als je er gewoon bij sport, zo bleek deze zomer uit een omvangrijke internationale analyse in The Lancet. De zitgrens lijkt te liggen op 7 à 8 uur per dag. Voor elk uur dat we langer zitten, neemt de kans op vroegtijdig overlijden toe. Vandaar dat landen als Australië en Canada al een zitnorm hebben. De Gezondheidsraad komt deze zomer met een nieuwe beweegnorm waarin ook zitgedrag zal worden benoemd.<\/p>\r\n

            Bron: Volkskrant.nl<\/p>","detail_image":null,"url":"\/nieuws\/feelgoodclubs-nieuws-gezonder-leven-\/","slug":"feelgoodclubs-nieuws-gezonder-leven-"},{"title":"FeelGoodClubs Nieuws FeelGoodApp","category":"Nieuws","top_slider":[{"img":"\"Webheaderscoaching\""}],"date":1483311600,"description":"

            We beginnen 2017 goed met de lancering van de FeelGoodApp! De App is gratis te downloaden in de bekende appstores! Start nu met jouw gezonde leefstijl!<\/p>","image":"\"Vierkant","detail_text":"

            In de FeelGoodApp krijg je na de check direct inzicht in jouw FeelGoodScore. Die uitslag vormt het uitgangspunt voor een verbetering van jouw leefstijl. Tijdens een FeelGoodConsult met een FeelGoodCoach kun je jouw FeelGoodScore bespreken en van starten met een gezonde leefstijl bij een FeelGoodClub bij jou in de buurt.<\/p>\r\n

            De FeelGoodApp richt zich op:<\/p>\r\n